Velika zima sa dosta snega uticala je na potrošnju grejanja u svim segmentima. Na tržištu drvenih peleta došlo je do veće nestašice, a u jednom trenutku do ovog energenta je bilo veoma teško doći. Zalihe su se trošile krajnje štedljivo, prodavalo se samo unapred ugovoreno, a cene kod preprodavaca su na nekim mestima skočile i za 110 odsto.

Prema rečima Vojislava Milijića iz Nacionalne asocijacije za biomasu SERBIO ovakvoj krizi na tržištu prethodilo je nekoliko stvari.

„Imali smo veliki rast proizvodnje peleta do 2014. godine, čak enormno veliki. Ovo se nije dešavalo samo kod nas nego u celom svetu, Evropi, Americi. Što se Srbije tiče, do 2014. najveći deo naše proizvodnje se izvozio u Italiju, preko 70 posto“, objašnjava Vojislav i nastavlja: „Onda je 2014. godine izvoz prema Italiji opao, a na domaćem tržištu je već mogao da se nađe pelet iz Amerike i Ukrajine po manjim cenama.

Cene našeg peleta su veće za oko 10 odsto u odnosu na cene u regionu i znatno veće od cene peleta koji se uvozi.

„Sa tako nekonkurentom cenom nije se isplatilo da se proizvode velike količine, te su se proizvođači peleta odlučili da smanje, odnosno proizvode onoliko koliko mogu da finansiraju i da prodaju. Mnogo njih je otišlo u stečaj, ugasilo proizvodnje. Do 2014. smo imali preko 60 proizvođača, sada ih ima skoro duplo manje“, kaže Vojislav.

Uz ograničenu proizvodnju, veoma mala količina peleta proizvedenih u Srbiji planirana je za domaće tržište. Jaka zima je doprinela tome da se to i oseti, kaže Vojislav i dodatno razjašnjava: „Domaći proizvođači su bili nespremni za toliku potražnju, ali to se nije desilo samo kod nas. Nestašica na tržištu peleta dogodila se u celoj Evropi, čak su i neke zemlje sveta bile pogođene. Ponuda nije mogla da zadovolji naglo povećanu potražnju, a u mnogim zemljama kao i kod nas, nije bilo moguće napraviti nove količine jer je drvo zbog loših vremenskih uslova bilo nedostupno“.

Svi ovi faktori, manja proizvodnja, nekonkurentne cene u odnosu na cene uvezenih peleta i povećan uvoz peleta iz inostranstva doprineli su da u prošlim mesecima dodje do krize.

„U decembru i januaru se desio haos. Neki su na to reagovali tako što su prodavali minimalno iz zaliha ili samo ono što je unapred plaćeno. Neki su podigli cene za preko duplo. Sa 160 evra po toni išlo se i do preko 300 evra. Svako je radio kako je hteo“, kaže Vojislav.

Da bi se ovakav scenario izbegao u narednim godinama jedna od mera bila je i smanjenje PDV-a na pelet na 10 odsto. Kupovaće se unapred za sledeću sezonu, po  unapred ugovorenoj ceni. Time će biti obezbeđene i rezerve i kontrolisaće se cena.

„Ono što će dodatno amortizovati probleme u budućnosti su i logistički centri nalik onome koji će uskoro biti otvoren u Bajinoj Bašti. Na jednom mestu ćemo okupiti proizvođače sa raznih strana i pratiti potražnju, tako da ćemo u svakom trenutku biti spremni. Uticaćemo na formiranje cena jer bez konkurentih cena domaći proizvođači neće moći da se izbore sa konkurencijom peleta iz uvoza. Trenutno radimo na razvoju on-line platforme, a u maju očekujemo da prvi logističi centar počne da radi“, najavio je Milijić.