Prvi put u istoriji na tržištu će se pojaviti automobil sa elektronskim pogonom, koji je specijalno dizajniran za osobe u invalidskim kolicima. Ovo vozilo je primer spoja korisnog i eko-frendli proizvoda, koji će omogućiti osobama sa invaliditetom da sami upravljaju vozilom, na šta se čekalo dugo godina.

 

Iza ovog potpuno „zelenog“ automobila stoji kompanija Kenguru, a samo vozilo dizajnirano je tako da osoba u kolicima uz pomoć platforme može lako da se smesti. Auto je mallih dimenzija, te je olakšano i parkiranje za vozače, a samo vozilo spada u kategoriju motocikala, pa je potrebna samo dozvola za upravljanje motorom.

Jednostavnim pritiskom na dugme otvaraju se zadnja vrata automobila, spušta rampa, a čim se kolica ukrcaju, posebne brave osiguravaju vozača da bude bezbedan. Za upravljanje vozilom predviđen je displej, koji je jednostavan za upotrebu.

Direktor preduzeća „EPS snadbevanje“, Dejan Vasić, smenjen je sa te pozicije saopštio je Nadzorni odbor EPS-a i najavio utvrđivanje odgovornosti. Na njegovo mesto postavljen je Željko Marković.

Zbog skorašnjih propusta koji su uzburkali javnost, na narednim sednicama Nadzornog odbora biće analiziran rad „Elektrovojvodine“, Elektrodistribucije Beograd, „Jugoistoka“, „Centra“ i „Elektrosrbije“. Na sednici na kojoj je smenjen Vasić utvrđeno je i da je došlo do propusta u poslovanju Privrednog društva „EPS snadbevanje“ i svih distribucija „Elektroprivrede Srbije“.

Izvor: E-kapija

Najveća slana ravnica na svetu koja zauzima površinu preko 10,000 kvadratnih metara nalazi se jugozapadnoj Boliviji. Ravnica poznatija pod imenom Salar de Uyuni na svom području skladišti više od polovine svetskih zaliha litijuma, a ujedno sadrži i oko 10 milijardi tona soli.

Na nadmorskoj visini od 3600 metara nastala je današnja ravnica nakon transformacije slanih jezera koja su nekada postojala na ovom području. Danas Salar skoro i da nema vegetaciju. Zbog izuzetno ravne površine i količine litijuma, kada ovde padne kiša, celo područje postaje ogromno ogledalo koje reflektuje nebo i stvara neverovatan prizor.

Vest da jezero Natron u Tanzaniji pretvara ptice u kamen neki su prihvatili sa sumnjom, drugi sa strahom. Kao i uvek, istina je negde između. Naime, temperatura jezera Natron je zaista visoka i može dostići čak 60 stepeni Celzijusa, a vruća voda je bogata karbonatom i natrijum hidrogen-karbonatom. Alkalnost vode u jezeru ide i do 10,5 ph, koja može da spali kožu i oči životinja koje nisu naviknute na ove uslove.

Međutim, stručnjaci opovrgavaju tvrdnje da jezero pretvara ptice u kamen. Prema njihovim rečima alkalnost vode pomaže napredan ekosistem slanih i slatkovodnih močvara, a samo jezero je odlično stanište za flamingose i brojne biljne vrste. U odbrani jezera, naučnici navode i da temperatura vode ide samo do 41 stepena Celzijusa.

Mnogi strahuju šta će biti sa jezerom ukoliko se ostvari ideja o izgradnji hidroelektrane na reci Evaso Ngiro, koja ga „snadbeva“ vodom. Jedina dva alkalna jezera u ovom delu Afrike čine upravo Natron i obližnje jezero Bahi. Jezero Natron je otkriveno tek 1954. godine.

 

Peking je već godinama u vrhu najzagađenijih gradova sveta, a prljav vazduh žiteljima kineske prestonice uskraćuje mnogo toga. Poslednje u nizu jeste izlazak sunca, koji se zbog gustog sloja smoga u ovom gradu ne vidi. Za sve one koji žele da se prisete kako izgleda svitanje na trgu Tjenanmen su postavljeni video bimovi koji emituju snimke izaska sunca i čistog, plavog neba.

Zagađenje u Pekingu je čak dvadeset puta veće od preporučene količine štetnih čestica u vazduhu koje propisuje Svetska zdravstvena organizacija. Slična situacija zabeležena je i u januaru 2013. godine, kada je zabeleženo veliko aerozagađenje, a žitelji prestonice su već navikli da na ulice ne izlaze bez zaštitnih maski.

Peking veliku bitku za zagađenim vazduhom vodi najviše u zimskim mesecima, kada je zbog niskih temperatura pojačan rad toplana na ugalj. Kako je grad opkoljen brdima,  ukoliko nema vetra zagađen vazduh nema gde da ode. Situaciji nimalo ne pomaže ni činjenica da u Pekingu živi oko 20 miliona stanovnika, kao i da je gradski saobraćaj veoma razvijen.

Globalno zagrevanje je trend koji se ne dovodi u pitanje, a blaže zime i više godišnje temperature u proseku je trend koji će nas pratiti u narednim godinama. Američka agencija za okeane i atmosferu (NOAA)  koja meri temperature od 1880. godine, kažu da je godina za nama bila četvrta najtoplija od kada je počelo merenje.

Prosečna temepratura na kopnu i na okeanima u 2013. godini iznosila je 14,52 stepena Celzijusa, što je je 0,62 stepena više nego prosek u prošlom veku. Temperatura na planeti je od 1880. godine ravnomerno po deceniji rasla za 0,06 stepeni, da bi se u poslednjih 50 godina temperatura povećavala za 0,15 stepeni svake decenije.

Zbog toga sve godine ovog veka spadaju među 15 najtoplijih godina od početka merenja temperature. Tri najtoplije godine koje su za sada zabeležene bile su 1998, 2005. i 2010.

Hladni talas koji je zahvatio severno američki kontinent ne popušta. Nakon što su pre dve nedelje zavejani snegom i ledom ostali severni delovi SAD i Kanade, sada se snežna oluja pomerila ka severoistoku Sjedinjenih država, ostavljajući za sobom u nekim delovima zemlje snežni pokrivač visine i do 45 centimetara.

Meteorolozi strahuju kakve će posledice biti ukoliko hladni arktički vazduh iz Kanade okuje oblasti zahvaćene olujom. U Čikagu je temperatura već 28 stepeni ispod nule, dok je u Njujorku sneg napadao čitavih 25 centimetara, u Filadelfiji 30, a u Nju Džerziju čak 39,4 centimetra.

Samo juče je otkazano preko tri hiljade letova, autoputevi su zakrčeni, a gradske ustanove su i danas sa zakašnjenjem otvorile svoja vrata, dok su tri osobe izgubile život. Nevreme je zahvatilo 16000 kilometara od Kentakija do Masačusetsa, a situacija je alarmantna jer je pogođeno gusto naseljeno područje između Filadelfije i Bostona.

Žitelji Velike Britanije će već sledećeg vikenda imati priliku da se provozaju električnim autobusom, koji će se 19. januara priključiti ostalim vozilima gradskog prevoza. Ukupno osam autobusa koji koriste alternativni metod rada motora izaći će na ulice engleskog grada Milton Kejns, što će biti prvi probni period za ovu vrstu vozila. Slične probe do sada su električni autobusi imali u Nemačkoj, Švedskoj i Kini, ali nadležni zvaničnici ističu da će ovo biti najzahtevniji poduhvat do sada.

Vozila će se dopunjavati u vreme smene vozača, a korišćenjem električnih umesto standardnih motora godišnje će se emisije ugljen dioksida smanjiti za malo manje od 300 tona. Brzi punjači koji za deset minuta dopunjavaju 2/3 baterije vozila nalaziće se na početnim stanicama ovih autobuskih linija.

Izvor: Gizmag

Ljubitelje brze vožnje od septembra očekuje najbrži cirkus na svetu, u kome će ovog puta učestvovati električna vozila. U formuli za e-automobile učestvuje deset ekipa, među kojima su neke poznate auto kompanija poput Renoa, Meklarena, Mišelina i drugi. Jedan od učesnika je i tim Venturi čiji model VBB-3 drži zvanični rekord FIA u dostizanju najveće brzine na tlu koji on iznosi 495km.

Podršku potpuno ekološkim vozilima koji koriste alternativni metod rada motora pružio je i holivudski glumac Leonardo Di Kaprio, koji je poznat po tome što je već rezervisao put u svemir iduće godine. Do tada će verovatno imati priliku da „oseti“ brzinu u jednom od bolida.

Izuzetno niske temeperature širom Sjedinjenih američkih država i Kanade naterali su čelnike gradova da stave katance na škole i državne ustanove, a u pojedinim mestima je zabranjena upotreba privatnih automobila kako bi se izbegle saobraćajne nesreće. Veliki mrazevi i desetine stepeni ispod nule do sada su odnele preko dvadeset života, a meteorolozi najavljuju porast temperatura u narednim danima.

Zavejani putevi i loše vreme razlog su odlaganja ili otkazivanja preko 10,000 letova iz ove dve države, a zbog minus 37 stepeni koliko je izmereno u Minesoti, zvaničnici strahuju koliko ljudi će zadobiti teške promrzline. Na ovako niskim temperaturama koža se ledi za nekoliko minuta, pa zvaničnici pokušavaju da pronađu adekvatan smeštaj za oko 600,000 beskućnika koliko ih živi na ulicama SAD-a.

Veoma zanimljivo je da je u utorak temperatura u pojedinim američkim i kanadskim gradovima bila niža od temperature na Marsu. Još jedna zanimljivost jeste što je polarni medved iz zoološkog vrta u Čikagu premešten u zatvoreni prostor kako bi se ugrejao, a ista situacija desila se i pingvinima, koji ne smeju da izlaze kako se ne bi prehladili.