Na osnovu rezultata poslednjih istraživanja o količinama zagađenja i buke, vlasti u Barseloni donele su odluku da stvore „Superblokove“ za život građana. Ovo podrazumeva blokove stambenih zgrada koje će unutar objekata imati prostor za zelenilo i pešačku zonu, neopterećenu saobraćajem, zagađenima i bukom. Već postojeća infrastruktura grada prilagođava se ovoj ideji. U protekloj godini nastalo je 9 ovakvih blokova.

Foto: Alamy

Ovakva rekonstrukcija grada podrazumevala je velike radove i ulaganja, koja se ne odnose samo na prilagođavanje postojeće infrastrukture. Promenjene su saobraćajnice, postavljani su novi znakovi, pomerane autobuske stanice. Građanima Barselone koji poseduju automobil a žive u nekim od 9 novih „Superblokova“ obezbeđeno je parking mesto van ovog prostora ili je omogućeno veoma sporo kretanje do parkinga unutar bloka, koji je rezervisan samo za stanare. Obezbeđeno je dodatno sađenje zelenila za svaki novi „Superblok“

Istraživanja su pokazala da u Barselona trpi ogromna zagađenja. Ovakav trend rasterećenja životnog okruženja, smatraju stručnajci, će doprineti očuvanju životne sredine i spasiti mnoge živote.

 

Grad Njujork završio je započetu etapu posebnog puta za bicikle dužine 9 milja koja povezuje centar Bruklina i Bronks, preko mosta na Menehtnu i Prve Avenije.

Foto: NYC DOT

Ovo je jedan od presedana u rešavanju kritične situacije u saobraćaju kojom će mnogi gradovi širom sveta morati da se pozabave. Mreža puteva za bicikle mora biti geografski dobro rasprostranjena po gradu, a putevi bez prekida kako bi se nesmetano moglo stizati sa jednog mesta na drugo. Ovakav put je od nemerljivog značaja za veliki grad kao Njujork koji je svakodnevno opterećen saobraćajnim kolapsima.

Foto: PeopleForBikes & David Meyer

Mnogi evropski gradovi u velikoj meri razrađuju ovakav koncept rasterećenja saobraćaja. Prednjače gradovi Norveške, od kojih mnogi imaju biciklističke puteve u svakoj ulici u gradu.

U poslednjih 5 godina Kina je upetostručila ne samo proizvodnju već i prodaju električnih autobusa. Od 2011. godine od kad se prati posebno rast prodaje do 2016. brojke su pokazale da je u pitanju skok sa manje od 20 hiljada na preko 100 hiljada godišnje.

Kina je neminovni lider u proizvodnji električnih vozila i trend rasta u Kini diktira i trend rasta svuda u svetu, ali i pokazuje neminovne ekonomske benefite, elektični autobusi su na duže staze mnogo jeftiniji od konvencionalnih, uz to što pružaju nemerljivo bolji kvalitet života i pomažu zaustavljanju globalnog otopljenja.

Prodaje električnih autobusa u Kini je svoj najveći skok doživela u poslednje dve godine. Do 2014. godine trend rasta se razvijao postepeno, a u 2015. i 2016. je doživao pravi bum. Samo u 2016. godini prodato je preko 115 hiljada električnih autobusa zemljama širom sveta.

Foto: www.news.cn

Vetroelektrane u Danskoj su u sredu, 22. februara generisale dovoljno struje da podmire potrebe cele države u toku jednog dana. Vetrogeneratori koje su smeštene na kopnu proizveli su 70 gigavat- sati, a vetrogeneratori smešteni na moru još 27 gigavat- sati, što je dovoljno električne energije da podmiri potrebe 10 miliona prosečnih domaćinstava u Danskoj.

Ovo nije prvi put da je energija vetra tako dominantna u statistikama koje prate proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora u Danskoj. U periodu od 2008. do 2015. godine bilo je i po nekoliko ovakih dana po godini. Jedina godina u kojoj nije bilo ovako značajne proizvodnje iz vetroturbina je 2016. koja se smatra godinom slabog vetra. Za sad izgleda da će 2017. godina biti mnogo uspešnija.

Foto: CleanTechnica

Francuska vlada odobrila je subvenciju u iznosu od 200 evra za kupovinu električnih bicikla. Ponuda za ovu subvenciju važiće samo do kraja januara sledeće godine, a došla je na inicijativu francuske ministarke ekologije i održivog razvoja, Segolen Rojal.

Doneta je i odluka da će se subvencionisati samo kupovina elektičnih bicikla modernijeg dizajna, što isključuje bicikle sa akumulatorom sa olovmnim punjenjem. Budući vlasnici ovih vozila takođe će biti u obavezi da ih ne preprodaju pre isteka godinu dana od trenutka kupovine.

Subvencije ovog tipa daju se u mnogim zemljama Evrope. Na prvom mestu je Norveška, koja svoje građane subvencioniše sa 1200 evra po kupljenom električnom biciklu.

Foto: Wave Electric Bike

Pre oko 20 sati mediji su objavili vesto o pojačanoj radiaktivnosti nad Evropom, odnosno njenim severnijim delom. Radi se o jodinu-131, materiji koja se povezuje sa medicinom i ima upotrebu u lečenju raka. Međutim, poreklo pojačane radioaktivnosti, iako je bez obaveštavanja javnosti uočena još u januaru, nije poznato.

Foto: NRPA.no

Jodin -131 prva je uočila norveška Nacuionalna agencija za zaštitu od raduioaktivnosti. Veće koncentracije jodina-131 uočene su još početkom januara, ali iako je vreme poluraspada ove materije kratko, vetrovi su pomogli da se ona proširi i na druge delove Evrope. Misteriju čini većom to što se jodin-131 uglavnom nalazi uz druge radioaktiovne supstance, a ovaj put je uočen izolovan.Ćutanje autoriteta kao i nepoznato poreklo doveli su do raznih nagađanja pa i spekulacije da je uzrok u tajnim ruskim nuklearnim probama, navodi britnaski list Independent. Ono što je svima bitno je tvrdnja da količine jodina-131 nisu u koncentracijama koje bi bile fatalne po Evropljane.  

Ministarstvo  privrede objavilo je konkurs za dodelu bespovratnih sredstava i povoljnih kredita za početnike u biznisu. Na ovaj konkurs mogu se prijaviti nezaposleni i oni koji su na početku razvoja sopstvenog biznisa. Vrednost ovih donacija je ukupno 500 miliona dinara, od toga 30 odsto su bespovratna sredstva a ostalo su povoljni krediti koje dodeljuje Fond za razvoj, objavilo je Ministarstvo privrede. Sredstva mogu biti korišćena za nabavku opreme, dogradnju, rekonstrukciju, adaptaciju i sanaciju, i za nabavku trajnih obrtih sredstava. Istim programom prošle godine pomognuto  je 220 privrednika, a cilj cele akcije je, kako stoji u saopštenju ministarstva, „pružanje podrške osnivanju i opstanku novih preduzeća.“ Detalji konkursa su na sajtu Ministarstva privrede.

Gradonačelnik Londona Sadik Kan najavio je uvođenje poreza na ulazak u centar Londona za vozila koja zagađuju okolinu. Taksa će iznositi 10 funti, biće uvedena od oktobra ove godine a mera je usmerena na poboljšanje kvaliteta vazduha u Londonu i pod nju potpadaju stara vozila izvan eko standarda auto industrije.

Taksa od deset funti plus 11,5 koliko se već naplaćuje za ulazak bilo kojim vozilom dovešće do toga da se vozači starijih vozila odvrate od centra Londona.  „Sa 10.000 ljudi koliko umre od posledica zagađenosti vazuha u Londonu svake godine, pročišćenje londonskog zagađenog vazduha je pitanje života i smrti,“ upozorio je Kan. Ova mera odnosiće se za koju godinu i na delove izvan Londona, naravno, ukoliko zakon koji inicira gradonačelnik prođe pred poslanicima gradske skupštine. Uprkos činjnicama o sve većoj zagađenosti, poslanici su pre godinu dana već odbacili sličan predlog, pa nije izvesna ni sudbina ovog, javljaju britanski mediji.

Foto: sadiq.london

Veliki protivnici CETA, ekonomsko trgovinskog sporazuma Evropske unije i Kanade, nastavili su svoju kampanju protestnim okupljanjem ispred Evropskog parlamenta. Evropski zeleni i Evropski slobodna alijansa započeli su protestno okupljanje u istom trenutku kada su poslanici Evropskog parlamenta glasali i podržali sporazum. Ključni razlozi zbog koji je za Zelene i druge protivnike CETA neprihvatljiv sporazum tiču se radnih i ekoloških prava. Kako je navedeno u saopštenju Zelenih, sporazum će ugroziti radna prava i ekološke stabdarde i otvoriti vrata za GMO. Takođe se navodi da je sporazum može dovesti do kreiranja korporativnih sudova na kojima će privatne korporacije dobizti priliku da tuže demokratski izabrane vlade ukoliko ove donesu zakone protivne interesima njihovog profita, navedeno je u saopštenju političke grupacije Evropski zeleni – Evropska slobodna alijansa. Na protestu je istaknuto da ovakav stav nije ni anti – kanadski ni antu – trgovinski . Sporazum između EU i Kanade dobio je nedavno većinsku podršku Evropskog parlamenta sa 458 za i 254 protivna glasa.

Foto: Europeangreen.eu

Srbijagas je i zvaničnu potvrdio sva nagađanja o poskupljenju gasa za snabdevače i to poskupljenje uračumnato je u fakturama za januar 2017. godine. Što se tiče krajnjih korisnika i njih očekuju uvećani računi. Razlog za poskupljenje koji navodi Srbijagas je „metodologija i način obračuna cene prirodnog gasa.“ Procenat poskupljenja za dobavljače je negde oko 11 procenata a koliki će biti na računima za domaćinstva znaće se krajem meseca, s obzirom na to da krajnju odluku donosi Agencija za energetiku.

Foto: Srbijagas