Nezavisnost u medijskoj industriji ima visoku cenu, a jedna od najkritičnijih je odsustvo stabilnog finansiranja za nezavisne medije, kao posledica monopolizovanja tržišta oglašavanja i zatvaranja kanala budžetskog finansiranja. Međutim, informacione tehnologije i digitalizacija otvaraju nove mogućnosti i ovoj industriji. Nekoliko medija u Srbiji to dokazuje. Model po kom su nastale i razvile se “Južne vesti“ doživele uspon uprkos pritiscima sastoji se od tri ključne komponente.

Portal „Južne vesti“ sa sedištem u Nišu je lokalni medij nacionalnog značaja. Istraživačke priče, nepristrasno informisanje publike, sadržaj važan ne samo za jug Srbije već za celu zemlju, lansirao je ovu redakciju u sam vrh srpskog novinarstva. Paralelno sa ovim usponom išli su a i danas traju politički  pritisci kojima ova redakcija odoleva ne menjajući svoju uređivačku orjentaciju.

„U situaciji kada vi nemate nikakve sisteme nekako se sve svodi na lične vrednosti i najveća vrednost „Južnih vesti“ su, u stvari, novinari. Njih je osmoro u redakciji, a imamo još pet dopisnika i svako od njih, ko god sutra da dođe da bude urednik, imaće dovoljno integriteta, dovoljno dostojanstva, ličnog i profesionalnog, da se suprotstavi svakom pokušaju da im se nametnu standardi koji nisu profesionalni standardi. Mislim da je to najveća vrednost „Južnih vesti“, to što su to ljudi koji prepoznaju teme, svesni su i oni sami žele da rade u interesu građana što je i osnova ove profesije,“ kaže glavna urednica Gordana Bjeletić.

Uspeh ovog portala koji ima i svoju video produkciju, pratio je poseban biznis model, netipičan za medijsku scenu u Srbiji. Ekipa koja se upustila u lnsiranje portala, je zapravo već imala uspešnu IT firmu, što nije podrazuevalo samo finansije, već pre svega IT znanje. Suosnivač Južžnih vesti i predsednik Asocijacije on line medija (AOM) Dragan Petković govori o tri ključne komponente u razvoju ovog medija. „Mi uvek kažemo da je to jedno sveto trojstvo, u principu, tri komponente su bitne koje mi prepoznajemo. Jedna je IT sektor, druga je medijski sektor i treći je civilno društvo. Znači, kad donosimo odluke i kad razmišljamo, uzimamo u obzir sve te tri stvari, a to je da je nešto biznis održivo, da je nešto vezano za javni interes i da ima neku širu i dublju komponentu koja je opet vezana za interes građana.“

Ovo nisu puki principi već može postati smernica i biznis model za sve druge redakcije. Petković snažno preporučuje povezivanje medijskog i IT znanja: „Imajući u vidu da i mediji sami moraju da se modernizuju, moraju da nađu nove načine kako da dođu do svoje publike, a digital je jedan od dobrih puteva, jedan deo znanja mogu svakako da iskoriste da razviju deo poslovanja koji može da im omogući da dobiju i neka sredstva iz digitala i iz IT-ja, tako da je dvostruka korist. U principu, dolazite  bolje i lakše do čitalaca i svakako možete da zaradite nešto para, što je svakako bitno.“

Gušenje finansijske podrške medijima naročito pojačava potrebu za znanjima koja će premostiti odsustvo tradicionalnog načina finansiranja. Digitalne tehnologije omogućavaju crowd funding, odnosno prikupljanje sredstava u zajednici. „Ne mislim da je to nešto što će omogućiti održivost medijima, mislim da građani i mediji treba da grade partnerstvo. U ovom trenutku sve se to svodi na nekakvu pomoć zato što situacija jeste takva da je medijima potrebna pomoć, ali ubuduće, taj odnos bi trebalo da bude partnerski. Građani moraju da razumeju zašto je bitno da čuju istinu od jednog kredibilnog medija i mediji moraju da razumeju da nema njihovog posla bez građana, da oni nisu tu svrha sami po sebi već da su tu upravo zbog građana. Ima modela održivosti, naći će se novci, ali, ono na čemu mediji moraju ozbiljno da rade jeste da grade kredibilno novinarstvo, da grade vezu sa građanima i da praktično grade bazu, bilo da je lokal ili nacionalni nivo u pitanju. Da praktično građani razumeju zašto je bitno da imaju medije u kojima će čuti istinu ma kakva god ona bila,“ naglašava Petković.  

Gajenje poverenja u zajednici naročito je bitno za on line medije. Iz iskustva „Južnih vesti“ Dragan Petković sumira ključn savet: „Nije uvek bitno da imate prvi vest, bitno je da ono što građani pročitaju kod vas bude kredibilno i tačno. To će građani sigurno nagraditi. Ne govorim to napamet. Mi u ovom trenutku radimo sa desetak lokalnih medija, pokušavamo da im prenesemo naša iskustva, i čim mediji krenu da pišu kvalitetno, kredibilno, definitivno čitanost se povećava, građani im ukazuju poverenje.  Osnova svega je dobra proizvodnja, dobar kontent, sve ostalo će doći kao prirodna nadogradnja. Mediji nisu u lakoj situaciji, teško im je ali nikad im nije bilo lako. Moraju da nađu put i način a puteva i načina im, iako imaju protiv sebe bukvalno jedan ceo aparat koji kontroliše politika.“