Kada govorimo o razvoju tehnologije, prošli vek su sasvim sigurno obeležili radio i televizija. Današnjicu, između ostalog, obeležavaju društvene mreže, mobilni uređaji i digitalni svet. Centar za urbani razvoj u svojim projektima povezuje upravo najmodernije tehnologije i kulturno i istorijsko nasleđe.

„To su nove tehnologije Augmented reality, proširena realnost. Ova tehnologija nam omogućava da 3D modele, animacije, ubacimo u realan prostor i da na neki način možemo da oživimo neke segmente naše prošlosti, naše istorije i da prikažemo javnosti uz pomoć novih tehnologija“, kaže Rade Milić, arheolog iz Centra za urbani razvoj.

Digitalizacija istorije i arheologije pruža pristupačan sadržaj, ali u suštini je vrlo složena.

„Mi pronalazimo informacije u stručnoj literaturi koja je pisana čak i u devetnaestom i dvadesetom veku koji se tiče arheološke građe i pokušavamo jednim novim jezikom, novim medijem, da se obratimo upravo novoj publici koja je odrasla uz digitalne tehnologije“, objašnjava Milić. „Nekako se trudimo da u svakodnevnom životu, a to su upravo mobilni telefoni, tablet računari, internet, pružimo dovoljno informacija u digitalnoj verziji koja je interesantna, zabavna, a i bavi se prošlošću na jedan pravi i adekvatan način“.

Jedan od projekata koji su osmišljeni upravo na ovaj način je Techcooltour. Ideja je bila u „oživljavanju“ antičkog i vizantijskog nasleđa Srbije.

„Potpuno smo oživeli Konstancija Drugog, koji je rodom iz Sirmijuma, današnje Sremske Mitrovice. On je vladao iz tog grada i mi smo uspeli da napravimo potpunu 3D animaciju njegovog lika i da njega stavimo u kontekst da on poziva ljude da posete Sremsku Mitrovicu, jedan animirani lik koji se pojavljuje kao 3D model u našoj realnosti koja je vidljiva uz pomoć tableta i mobilnih telefona nove generacije“, navodi Milić.

Digitalni gradovi predstavljaju još jedan projekat koji je inspirisan kulturnom baštinom malih gradova. U ovom slučaju, to su italijanski gradić Fermo, slovenačka Raduljica i srpska Topola.

„Taj projekat je vezan za nasleđe malih gradova u Evropi, koji i te kako imaju dosta da ponude, nekada jednako kao i velike metropole. U ovom regionalnom projektu napravili smo zajedničku platformu na kojoj će mali gradovi promovisati svoju istoriju“, kaže Milić.

„Digitalni gradovi promovišu kulturnu baštinu regiona uz pomoć najnaprednijih tehnologija. Naročito je značajno što se on obraća upravo najmlađoj generaciji, toj novoj digitalnoj publici koja na potpuno dugačiji način preuzima i prihvata informacije“, naglšava Milić.