Gejming industrija je jedna od najmlađih kod nas, a očekivanja su da će ovo novo i fascinantno polje tek doživeti svoj bum. Portal MCV izdavača Nju Bej koji donosi vesti iz svetske gejming industrije, kod nas je zapažen ovog  leta, posle izveštaja o Srbiji. U uvodu teksta „Činjenice u 2015-toj“ stoji: „Iako relativno mlada, srpska industrija igara ubrzano postaje važan deo svetske scene.“ Uz podatke o prihodima i praćenju svetskih trendova, opisano je nekoliko kompanija koje čine ovaj uspeh, između ostalih - EIPIX. Eipixovu poziciju na svetkom tržištu predstavio nam je direktor i osnivač, Mirko Topalski.

„Eipix se trenutno nalazi na liderskoj poziciji kada su u pitanju HOPA igre to je hidden object puzzle adventure, odnosno kako mi to prevodimo igre skrivenih objekata. To je jedno tržište koje nije ogromno, tako da samim tim nije bilo jako teško biti globalni lider. Znači, tu negde moram da umanjim naš uspeh da ne zvuči baš kao da smo najbolji na svetu, ali, u svakom slučaju nije bilo ni lako. Uspeli smo da se popnemo na broj jedan kada su u pitanju te hopa igre“, kaže Mirko.

HOPA igre pripadaju kategoriji takozvanih opuštenih, ili na enegleskom casual igara. Ali, ime žanra ne treba da zaavra. Proces njihove proizvodnje je vrlo vrlo složen. Mirko Topalski pravi poređenje: „Video igre su dosta slične filmskoj industriji samo sa tim dodatnim elementom interaktivnosti odnosno programiranja tako da kada su u pitanju ljudi koji rade na razvoju igara i mislim da to važi manje više za sve žanrove video igara, to su uglavnom slični neki kadrovi kao za razvoj nekog filma ili crtanog filma“.

Kompletan proces pravljenja igre u EIPIXu objašnjava nam Jasmina Bošković, community menadžer.

„Ovde u EIPIXu pravljenje igre započinje u game design departmanu gde naši pisci da ih tako nazovem, pišu scenario za igru, odnosno sam koncept. Oni određuju u koje doba će se igre dešavati, kako će izgledati karakteri, koji je zaplet u kojem vrememnu će se sama igra dešavati. Takođe oni usko sarađuju sa koncept- artistima koji na osnovu njihovog teksta zapravo prave skice same igre. Te skice se pretvaraju u 3d modele odnosno u trodimenzionalne slike u 3d departmanu. Nakon toga 2d fotografija, odnosno 2d slika odlazi u 2d departman gde te slike naši umetnici docrtavaju, boje, senče, dodaju svetla i slično“

Slede level dizajneri i konačno programeri koji omogućavaju da igra radi.

„Takođe, tu su producenti koji su veoma važni. Oni rade u svom timu koji se sastoji od game artista, level dizajnera i programera i to je tim koji nauže sarađuje kroz čitavu igru. Naravno ništa u EIPIXu ne bi funkcionisalo bez naših operativaca, bez HR tima, bez samog menadžmenta, community menadžmenta. Tako daje ovo kompanija koja kao i svaka druga mora da funkcioniše tako da su osim kreativnih timova koji učestvuju u samoj produkciji igara neophodni i svi oni timovi koji zapravo vode kompaniju kroz sam biznis“, naglašava Jasmina.

Eipixove igre na tržište sveta stižu saradnjom sa američkim izdavačem Big Fish.

„U suštini osnovna priča je dosta slična kao i sa nekim drugim delatnostima kao što je na primer izdavaštvo knjiga. Znači, postoji autor koji piše knjigu ali on ne može da dođe do potrošača bez izdavača koji će tu knjigu da štampa i plasira na tržište, pa je tako i ovde. Mi proizvodimo video igru, a kompanija za koju to radimo je plasira svuda u svetu. Dakle ceo proces izrade igre se završava ovde kod nas u potpunosti“  kaže Mirko.

U narednom periodu Eipix će pokušati da osvoji tržište fee to play igara, a to po proceni Mirka Toplaskog nije ni malo lak zadatak. Na kraju našeg sagovornika pitamo u kojoj poziciji se nalazi neko ko ovo ogromno tržište pokušava da osvoji svojom originanom igrom.

„To je pitanje na koje je izuzetno teško odgovoriti, zato što je s jedne strane igru lakše napraviti nego ikada, znači postoje alati, mahom i besplatni alati koji dosta olakšavaju razvoj video igre“, objašnjava Mirko. „Sa druge strane, samim tim što je lakše, ima mnogo ljudi koji proizvode video igre, samim tim mnogo teže je doći do tržišta, odnosno ono što se na engleskom zove visibility – znači kako da vi budete viđeni u tom svetu“.

 

Aweking of heros- svi imamo heroja u sebi

Aweking of heros je nova, originalna igra koja će uskoro biti završena i puštena na tržište. Proizvodi je tim kompanije Cofa Games iz Beograda. Nikola Mitić, direktor, objašnjava za Energynews kako izgleda ulazak na svetsko tržište igara.

„Ulazak u samu industriju je veoma težak, pre svega što firme koje su dugo u tome, proteklih 10-20 godina imaju već jako dobro poziciju, jako veliko iskustvo, već imaju jako veliki broj igrača I naravno finansije koje stoje iza svega toga. U našem slučaju, što se tiče Srbije, što se tiče regiona, gde je gejming veoma mlad, da kažem svega nekoliko godina najviše se ističu igre koje su pravljene od malih timova, 3-4-5 programera dizajnera i te igre idu na faktor inovacije, oni jednostavno pokušavaju da izmisle nešto novo, nešto što nije viđeno do sada i na taj način da nađu svoj put do tržišta”, kaže Nikola.

 Pitali smo Nikolu šta je po njegovom mišljenju doprinelo usponu gejming industrije u Srbiji. Ipak, postoje određene rezerve kada se postavi pitanje uspeha na ovom strahovito konkurentnom tržištu. 

“Geming industrija je da kažem pre svega jako interesantna industrija, s jedne strane, s druge strane je jako brzo rastuća i inovativna industrija, sada imamo porast mobilnih I tableta u zadnjih pet, šest godina, pojavljuje se i virtuelna realnost. Tako da se u narednih 5 godina očekuje neka nova promena, neki novi šift u gejming industriji, niko još tačno ne zna šta će to biti, nešto se naslućuje, nešto ne i sad bukvalno sve firme idu u tom pravcu, pokušavaju da uhvate taj talas novi koji dolazi”, navodi Nikola. 

Igra Aweking of heros sastavljena je od neobičnih likova, čija je glavna karakteristika to što su zamišljeni kao obični ljudi koji biraju da postanu heroji u svojim životima.

„Išli smo na to da svi naši heroji imaju te magije koje se koriste u drugim igrama, ali prevedene na neki naš uobičniji način, malo komičniji. Imamo jako dobra iskustva sa našim fanovima, imamo ih mnogo, pošto smo jedno vreme testirali igricu na fejsbuku i mnogo ljudi, mnogo dece je igralo tu igru i svima se sviđa pogotovo taj izgled, taj naš neobični pristup tim herojima koji ustvari nisu neki nabudženi, nabildovani heroji sa ne znam kakvim oružijem nego su sasvim obični igrači, sasvim obični ljudi koji u sebi bude heroje“, objašnjava Zoran Trandafilović i dodaje: „Naša igra nije samo da uzmeš da igraš, možete i da čitate, imate istoriju sam igre, svakiog heroja, zašto je postao takav, kakav je bio, šta će mu se desiti, šta traži u svom životu da bi ostvario cilj, tako da ima mnofo toga što može da se pročita“.

Tim koji pravi Aweking of heros čine programeri- dizajneri, ilustrator, a jedan njegov deo je zadužen upravo za samu priču i scenario igre. Zoran kaže da je jasno šta čini uspešan tim u ovom poslu. „Najvažniji je taj entuzijazam , ta ljubav prema tom radu, da ne kažem prema stvaranju video igara, u principu svaki čovek nosi dete u sebi i treba da ga probudi i uvek će hteti da napravi neku igru, tako da to nije nešto što će da zafali većini ljudi, ono što je neophodno je neko znanje koje se stekne, dakle to može da se nauči, treba da poseduje nešto veština i iskustva da bi mogao uopšte da radi, treba da poseduje jednu osobinu koja se danas traži jako puno u svim novijim firmama, to je ta sposobnost za timski rad“, zaključuje Zoran.