Dok se na evropskim ulicama veoma često mogu videti poslednji modeli "pametnih" automobila koji ne zagađuju životnu sredinu, u Srbiji oni još čekaju kupce. Vozila na hibridni pogon mali su potrošači, a "Tojota" je prva počela svojim modelom "Prius".

"Više od 70 odsto prodaje ide prema kompanijama", kaže Marko Kruška, direktor prodaje i marketinga u "Tojota" centru Beograd i napominje da su kupci, gotovo ujednačenog profila. "Generalno, jesu nekih srednjih godina ili malo mlađi, obrazovani, ekološki svesni, pre svega, ali kažem - imamo raznih profila, raznih profesija. Između ostalog, jedan od poslednjih kupaca bio je poljoprivredni proizvođač", kaže Kruška.

Hibridni pogon je, zapravo, kombinacija jednog benzinskog agregata i pridodatog elektro- motora sa jednim generatorom. Oni su smešteni u razdelnu kutiju menjača, tu se nalazi jedna baterija u zadnjem delu automobila i taj kompletan pogon kontrolisan je kompjuterom. Kompjuter reguliše protok struje iz generatora u bateriju, raspodelu iz baterije na motor, elektro-motor, ili na ostale potrošače kojima je potrebno. Cena redovnog servisa za četvorotočkaše koji imaju umanjene štetne izduvne gasove iznosi oko 100 evra.       

"Servisni intervali su 15.000 km ili jedanput godišnje i svode se, uglavnom, na neko osnovno održavanje," ističe Goran Nedeljković, menadžer servisa "Auto Turing Stanojević". "Energetski efikasne automobile, pored motora, karakterišu led-svetla, solarni krovovi koji brže regulišu temperaturu u kabini, mala potrošnja u gradskim uslovima vožnje koja iznosi oko 4 litra na pređenih 100 kilometara, zatim instrument-tabla sa grafičkim prikazom rada celog mehanizma ispod haube, kvalitet izrade hibridnog sklopa i retki kvarovi", objašnjava Nedeljković.

Cilj kompanija koje proizvode hibridne automobile je emisija od 0 grama ugljen-dioksida na pređenih 100 km. S obzirom na to da je auto-industrija, uglavnom, usaglašena - hibridni modeli različitih proizvođača imaju sličnu cenu i ona iznosi nešto preko 20.000 evra.

Osim hibridnih vozila, svetsko tržište polako osvajaju i električni automobili. Oni predstavljaju budućnost kopnenog saobraćaja, a kompanija "Inoto" prva je na tržište Srbija plasirala Micubiši "I-Miev", električni automobil najnovije generacije.

"Država bi trebalo da napravi tzv. mrežu brzih punjača, kako bi osnažila ideju o električnim automobilima na domaćim putevima i time joj dala 'vetar u leđa'", objašnjava Aleksandar Ilić, direktor marketinga kompanije "Inoto" navodeći da se ovaj automobil već može videti na našim putevima.

Osim toga što je ovaj automobil čudo moderne tehnologije, pre svega zbog implementirane litijumske baterije, on je i potpuno ekološki efikasan, što znači da ima nultu emisiju štetnih gasova, a zbog svoje bešumnosti pogodan je za okolinu. Još jedna u nizu prednosi je i činjenica da vozač ovog automobila može preći 100 kilometara a da ukupan trošak za tu distancu iznosi samo 1 evro.

Kod automobila sa ovakvim performansama, najveća mana je cena, pa ovaj četvorotočkaš ne predstavlja luksuz samo na našem tržištu. Cena koja se kreće između 35 i 40 hiljada evra čini ga teško pristupačnim čak i na razvijenim evropskim i svetskim tržištima.

Još jedna otežavajuća okolnost za potencijalne kupce ovog automobila leži u još uvek nedovoljno razvijenoj infrastrukturi, kako bi se ovakva vozila brže i lakše punila. Darko Radonjić iz kompanije "Inoto" objašnjava da Micubiši "I-Miev" može da se puni na 2 načina. "Prvi način je standardni, preko utičnica od 220 volti, koje se nalaze u kućama, pri čemu je za dostizanje punog kapaciteta potrebno između 6 i 7 sati punjenja. Drugi način je pomoću brzih punjača, koji se najčešće instaliraju na pumpama i autoputevima, pri čemu je potrebno izdvojiti oko pola sata za punjenje 80 odsto kapaciteta", ističe Radonjić.

Ukupan broj automobila u svetu je početkom 2012. godine premašio milijardu, pri čemu električni automobili u toj zastrašujućoj brojci učestvuju sa jedva 1 odsto. Koliko ćemo uspeti da u budućnosti održimo korak sa ovakvim automobilima zavisi, pre svega, od kretanja njihovih cena, ali i od naše ekološke osvešćenosti.