U 2018-toj godini po prvi put se dogodilo da su građani u humanitarne svrhe dali više novca nego organizacije. Za novi trend porasta filantropije i davanja u humane svrhe u Srbiji dobrim delom zaslužna je organizacija Catalyst Balkans koja je aktivirala digitalnu platformu donacije.rs. Platforma je otvorena za organizacije koje imaju potrebu da se obrate građanima i podstaknu ih da im pomognu u njihovoj misiji. Preporučujemo da kliknete na donacije.rs i sami se uveriti u mnoštvo veoma različitih i veoma uspešnih akcija novčane podrške sa humanitarnim ciljem u kojima daju građani. 

“Platforma Donacije.rs je osnovana nešto više pre godinu i po dana i to je, zapravo, prva crowd funding platforma u Srbiji. Mi crowd funding zapravo zovemo zajednično finansiranje, što zapravo, znači da su to kratkoročne kampanje koje, u ovom slučaju neprofitne organizacije, vode na neku specijalizovanu platformu i, dakle, u ovom slučaju Donacije.rs. I da imaju priliku da prikupljaju sredstva za svoje konkretne projekte ili ideje,” objašnjava Sanja Lazić i pojašnjava cilj organizacije Catalyst Balkans koja je uz podršku USAID pokrenula ovu platformu preko koje je za godinu dana prikupljeno više od 30 miliona dinara za desetine organizacija je koristile u prikupljanju sredstava.

“Mi smo zapravo tu da savetujemo i da usmerimo organizacije. Ono što je zanimljivo kod Donacije.rs i što je specifično jeste to što mi imamo pristup radu sa organizacijama, dakle, nismo samo tu da pružimo lansiranje kampanje. Mi radimo na tome da pripremimo organizaciju i to traje često i 2, 3 meseca od trenutka kada se organizacije prijave i žele da pokrenu kampanju. Zapravo uradimo prvo jednu procenu izvodljivosti, nakon toga im damo neke sugestije, komentare i onda uđemo zapravo u proces pripreme kako bi ta kampanja bila što uspešnija,” objašnjava Sanja Lazić. Veoma ohrabrujući podatak koji govori da je filantropija u Srbiji u porastu je da je procenat uspešnosti na platformi donacije.rs je preko 92 odsto, a to je značajno više od ostalih globalnih crowd funding platformi, naglašava Sanja Lazić.

Crowdfunding kao model finansijske podrške u zajednici koriste i mediji, male redakcije koje daju značajan doprinos informisanju građana, i koje, kako to često biva nemaju stabilno finansiranje.

„Sarađujemo  sa medijima i pomažemo im da oni razviju svoje fund raising modele bilo preko donacije.rs ili preko nekih drugih platformi, kako bi kroz svoju zajednicu uspeli da prikupe veliki broj malih donacija koje će im omogućiti bolju održivost. Svi moramo da razumemo da se menja paradigma načina na koji mediji funkcionišu danas i to je globalna stvar. Dakle, to ne zavisi samo od teške situacije u kojoj se domaći mediji nalaze, to je jednostavno globalni trend,“ objašnjava Miloš Janković i dodaje: „To je izuzetno osnažujuća stvar za jednu organizaciju, jedan medij, jer tada najdirektnije vide kakvu podršku imaju i da zapravo u svojoj zajednici uživaju čak i veću podršku nego što bi možda to očekivali, što bi predpostavili. Upravo ta povratna informacija i podrška društvena koju dobiju je mnogima dragocenija čak i od finansijske pomoći koju dobiju.“

U medijskoj sferi aktuelna je kampanja prikupljanja sredstava za nastavak rada „Kragujevačkih“ novina. Redakcija televizije Forum iz Prijepolja vodila je veoma uspešnu kampanju pod sloganom „11 godina odgovorni zajednici“ i prikupila i više od onog što je postavljeno ko cilj. Novac je prikupljan za kupovinu opreme. Drugi primer solidarnosti je kampanja za pomoć novinaru Milanu Jovanoviću kome je zapaljena kuća.

“To je jedna specifična kampanja i po prirodi same kampanje i zbog neprijatnosti koja se desila, ali i zato što je to po prvi put na našoj platformi da se zajednica toliko ujedinila bez prethodne bilo kakve pripreme i da su prepoznali, zapravo, važnost toga da se podrži život i dostojanstvo jednog čoveka. Tako da je u nešto manje od 2 dana, zapravo, prikupljeno milion dinara, a onda ukupno u celoj kampanji preko 2 i po miliona,” kaže Sanja Lazić i dodaje: “To je dosta važan pokazatelj i to, zapravo,  istraživanje Catalysta pokazuje da filantropija raste i da ljudi prepoznaju da je važno da se donira. O tome govori podatak da su prvi put od kada Catalyst prati istraživanje filantropije na Balkanu, u 2018-toj godini, prvi put su građani donirali više nego kompanije. To je zanimljiv i važan trend rasta filantropije.”