Fake news ili lažne vesti uočene su kao globalni problem praktično u celom svetu.  Uz hiperprodukciju sadržaja koja otežava snalaženje u moru informacija i dezinformacija koje svakodnevno primamo, postoje i lažni mediji, stvoreni da kreiraju upravo onaj sadržaj koji se smatra medijskom manipulacijom i dezinformacijom. Uz podršku Uneska prošle godine pokrenuta je Inicijativa za novinarsko poverenje upravo zbog potrebe da se napravi razlika između ozbiljnih i lažnih medija.

„Postoji jedna grupa organizacija i mozgova koja je zaključila da unutar Evropske Unije postoje standardi u svim mogućim industrijama, ali ne i u medijskoj. Dakle, ako postoje standardi u industriji proizvodnje mleka, standardi u poljoprivrednoj industriji, u avio industriji, u transportnoj industriji, pitanje je zašto onda ne bi postojali i standardi u medijskoj industriji. Na toj ideji, metaforično rečeno, kreiranja ISO standarda za medije, okupljen je veliki broj organizacija i medija koji su inicijalno učestvovali u ovom projektu“, za portal Energynews objašnjava Jugoslav Ćosić, direktor televizije N1.

Na čelu projekta su Reporteri bez granica u partnerstvu sa Inicijativom za etičko novinarstvo koju vodi Ejdan Vajt, dugogodišnji predsednik Evropske federacije novinara. Oko 60 subjekata ove važne internacionalne inicijative kreiralo je tri bitna dokumenta.

„Jedan dokument se bavi transparentnošću vlasništva za koje svi mislimo da je ekstremno važno da bismo znali, kako se to kaže, odakle vetar duva ako vetra ima, drugi dokument je vezan za etičke standarde u novinarstvu i taj treći važan dokument se odnosio na metodologiju rada“, objašnjava Jugoslav Ćosić i dodaje: „Dakle ta tri ključna elementa su u ovom trenutku u fokusu te inicijative za novinarsko poverenje“.

Jedan od ključnih razloga za pokretanje ovakvog projekta je upravo globalni fenomen fake news-a.

„Čitava priča je pokrenuta zbog danas toliko prisutne potrebe da se napravi distinkcija između ozbiljnih medija koji proizvode ozbiljne vesti, istinite vesti, i lažnih medija koji proizvode lažne vesti, a sve ih teže i teže razlikovati zbog mnogo razloga: jedan je ta raznovrsnost u tehnologiji zbog koje gledaoci, čitaoci i slušaoci sve teže i teže prepoznaju šta je istina, a šta je laž,  i ko su nereferentni odnosno nerelevantni mediji“, objašnjava Jugoslav Ćosić.

Definisanjem svih profesionalnih pravila nastaće međunarodni standard medijske industrije, a naš region imaće posebnu ulogu u test fazi.

„Ideja jeste da se testira kod nas u regionu, najverovatnije u Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori, jer se smatra da ovaj region ima najveću koncentraciju frustracija kojima se bavi taj program i to će biti neki taj prvi test pre nego što nastave korak dalje“, kaže Jugoslav Ćosić.