Sa razvojem interneta nastalo je takozvano preduzetničko novinarstvo, a ono podrazumeva da novinar zna pored veb veština izveštavanja i odgovor na pitanje kako da zaradi. Razviti sopstveni medij na internetu, u moru ogromne konkurencije u kojoj veliki vladaju, nije lako ali jeste dostižno.

Preduzetničko novinarstvo „zapravo podrazumeva da novinar na neki način bude tri u jedan osoba, tačnije da bude dakle web novinar, da se bavi vođenjem tog web sajta, i istovremeno da razume biznis modele i da razume kako tema kojom se bavi i tržište na kojem posluje zapravo kako to određuje definisanje samog biznis modela i načina zarade,“ kaže Marko Nedeljković, iz Centra za profesionalizaciju medija CEPROM koji ovakve obuke organizuje u Evropi i kod nas već desetak godina. Dakle, novinari koji samostalno pokreću svoja on line izdanja ili neke druge projekte na internetu treba da znaju da ih vode i da ih učine profitabilnim.

Znanja o produkciji sajtova ili medija, ili nekog drugog proizvoda prenose danas mnoge svetske redakcije. To danas rade CNN sa svojim programom Underscore ili, Guardian sa svojom kreativnom laboratorijom. Oni nastoje da zainteresovanima prenesu deo novinarskih veština, kako bi njihov sadržaj imao odjeka. Što se tiče obuka koje organiizuje CEPROM, one pored ostalog predstavljaju svojim polaznicima šta takva vrsta treninga pruža i kako da nešto od tog znanja iskoriste u svom poslu.  Program ih uči da „kombinuju različite biznis modele kako bi došli do svog. Ali u osnovi ne postoji „čaroban model“ već je posredi nešto drugo. „Mi u osnbovi znamo šta su to biznis modeli koji su prikladniji za određenu tematiku, međutim ciljna grupa, tržišta na kojem se posluje, čak i neki zakonski okviri poprilično zapravo određuju šta će to na kraju biti zapravo ta dobitna kombinacija. I upravo traganje za tom dobitnom kombinacijom stalno učenje, stalno prilagođavanje, jeste ono što je ključ uspeha ovde,“ poručuje Marko Nedeljković.

Oblasti profitabilnije u odnosu na neke druge su IT, ekologija i turizam i to na regionalnom pa i evropskom nivou. Ali, put do uspeha traži strpljenje, naglašava naš sagovornik: „Ni jedan od tih projekata ne može da uspe preko noći, da neki period od godinu do dve godine jeste period kada vi zapravo obezbeđujete neki kredibilitet  za svoj sajt, pokazujete koliko znate, gradite neku svoju publiku i tek nakon tog perioda nastaje onaj period kada vi zaista imate bazu i možete da ukoliko mudro vodite svoj sajt možete zapravo da ga učinite profitabilni.“

S.Ć.