Knjiga Kako do posla u 21. veku + 444 saveta za uspešnu karijeru je od svog izdavanja do danas na neprestanoj turneji. Najzanimljivije je da su jedna od glavnih fokus grupa autora ove knjige, iako je reč o preduzetništvu i konkretnim savetima za napredovanje u karijeri, srednjoškolci iz gradova širom Srbije. Glavna ideja je da se promeni pravac razmišljanja kod mladih kada je reč o biznisu.

„Održali smo ogroman broj interaktivnih predavanja srednjoškolcima. Naš cilj je bio da im u tim edukacija usadimo makar zrnce drugačijeg načina razmišljanja da bi oni došli u situaciju da počnu da pomažu sebi, da bi mogli da dođu do onoga što im je potrebno u životu u narednim godinama”, kaže Dragan Varagić, ko-autor knjige i stručnjak za internet. On dodaje: „Problem je što su oni preuzeli način razmišljanja od svojih roditelja, rođaka i okruženja, koji je praktično nešto o čemu se razmišljalo osamdesetih godina prošlog veka, a mi smo već 17 godina u dvadesetprvom veku".

Potebno je razumeti da se pojam obrazovanja i ono što se pod njim podrazumeva svakodnevno menja.

„To je sad sledeći problem vremena u kojem živimo, ljudi ovde hoće instant rešenja i razmišljaju o tome kako da uradim nešto, a to je kraj. Početak je- zašto ja to uopšte radim. Znači to je ona priča o definisanju između strategije i taktike i to je ono što bi trebalo da donosi ovaj sistem obrazovanja. To su ta takozvana sistemska znanja ali se to negde izvitoperilo u samom putu”, objašnjava Dragan Varagić.

Obrazovanje posle 2020. godine

Obrazovanje koje bi ovde trebalo da odigra jednu od ključnih uloga, prema mišljenju našeg sagovornika, nije prilagođeno svim novinama koje su se dogodile i odredile sferu poslova današnjice. Šta je alternativa i da li rešenja leže u novoj strategiji Evropske komisije Obrazovanje posle 2020. godine, koja kod nas još uvek nije primenjena? 

„Razlika između ovog aktuelnog sistema obrazovanja i ovog koji će da bude posle 2020. godine je što će pored takozvanih sistemskih znanja učenici i studenti imati još dve kategorije, jedna je već poznata, kategorija praktičnih znanja vezanih za primenu konkretnog posla, konkretna praksa, kako biste posle završene srednje škole i posle završenog fakulteta odmah sutradan mogli da krenete da radite posao”, navodi Varagić.

Drugi fokus ovog dokumenta je transverzalna ili prenosiva edukacija.

„To znači da osoba prenosi, zato se zovu prenosive, prenosi te veštine sa jednog posla na drugi i ako ima dobre te veštine dobar je u bilo kom poslu. Na primer timski rad je jedna od klasičnih prenosivih veština, kaže Dragan Varagić i dodaje: „Tu spadaju i analitičke veštine. Mi sada ulazimo u vreme intenzivne automatizacije i robotizacije koja praktično dovodi do toga da će ta manje zahtevna radna mesta biti sve manje i manje dostupna i da ćete morati preko različitih varijanti znanja da se snalazite da ne može da vas zameni neki robot, automat ili slično”.

Kontinuirano učenje

Preduslov sticanja ovakvih veština je izdvajanje onog što je najvažnije u određenoj materiji. Jedan od primera je i snalaženje na internetu, koje je danas sastavni deo svakog posla. I to se svakodnevno menja.

„Tu je problem sledeći, da biste iskoristili internet ovakav kakav jeste, morate da se snađete sa ogromnom količinom podataka. Postavlja se pitanje na koji način vi da prođete 5 miliona stranica da biste došli do određenih saznanja što je praktično nemoguće. Inače interesantno je da se to uči vežbanjem, znači ništa nije komplikovano, nego mora da se radi puno”, kaže Dragan Varagić.