U Beogradu je održan peti Belgrade Venture Forum, koji je kao i prethodnih godina, okupio investitore međunarondih organizacija i kompanija sa jedne strane, i mlade preduzetnike i start-up zajednicu sa druge strane. Ovakva promocija preduzetništva je, prema rečima Nenada Paunovića, važna za kontinuirani rast i razvoj biznisa zasnovanih na znanju.

„Iz godine u godinu možemo da vidimo da su ideje znatno zrelije i da je nastup tih preduzetnika sve bolji. Na sesijama koje se ovde organizuju i na kojima se preduzetnici predstavljaju mogu se videti i nešto što je za sad samo ideja, ali ima i već gotovih proizvoda koji već imaju ozbiljne prihode, ozbiljnu korisničku bazu, ali im još treba podrške da bi efikasnije i brže rasli. To je suština ovakvih okupljanja“.

Projekti koji su predstavljeni na ovogodišnjem BG Venture Forumu su vrlo raznovrsni, od softvera za građevinsku industriju do zelenih i ekoloških rešenja. Svi oni su ujedinjeni u cilju da pronađu finansije za dalji razvoj.

„Ono što je sada ključni izazov je povezati mlade ljude sa dobrim idejama sa pravcima iz kojih novac dolazi. Investitora koji su spremni ima, kod nas to još uvek nije na nivou na kome bi trebalo da bude, ali ima fondova koji su spremni da ulažu u nove ideje. Postoje i inostrane firme i partneri koji su spremni da podrže i podstaknu te mlade ljude kako bi mogli da naprave i međunarodno važan biznis“, objašnjava Paunović.

Ovakav sled događaja je doživeo Buildcon, mlada firma iz Srbije koja je posle prošlogodišnjeg foruma razvoj svoje aplikacije nastavila u San Francisku. Reč je o softver i mobilnoj aplikaciji za upravljanje građevinskim projektima za pomaganje u komunikaciji i lakše praćenje troškova.

„U preduzetničku avanturu sam se upustio sa kolegama i prijateljima. Preduzetništvo je avantura svuda nu svetu, ne samo kod nas. Nigde ništa nije zagarantovano, neko kreće sa većim kapitalom, neko sa manjim, ali se svede na isto, ideja je polazna tačka a sve što radite posle dovodi do toga da li će se desiti uspeh ili ne“, kaže Janko Stojanović, jedan od osnivača Buildcon-a. „Veoma je važan i trenutak i industrija u okviru koje operišete. Mi smo imali sreću da je digitalizacija u građevinskoj industriji nešto što se trenutno dešava i to nam je dalo odličan prostor za našu ideju. Tajming je veoma važan“, naglašava Janko.

Firma Zelenoo je iskoristila ovogodišnji forum da promoviše ekološko pakovanje za organsku hranu, drvenu EGO Vu Box.

„Ceo koncept je baziran na tome da se iz hladnog lanca u potpunosti izbaci stiropor koji je veoma štetan za čovekovu okolinu jer mu treba i do 100 godina da se razloži. Umesto njega hoćemo da iskoristimo prirodan materijal u obliku ovčije vune koja je odličan izolator. Uveliko se koristi u građevinskoj industriji, mi ćemo samo da prebacimo fokus na industriju pakovanja“, objašnjava Nikica Marinković.

Ovogodišnji BG Venture Forum je bio prilika da čujemo i mišljenja potencijalnih investitora, koji su imali i zadatak da ocene predstavljene projekte.

„Veoma mi je važno da prezentacija bude dobra. Morate predstaviti svoju firmu i svoju ideju tako da svako može da razume. Uvek kažem, ako možete da objasnite svojoj baki šta radite i ona vas razume, onda ste uspeli“ kaže Stiv Džilings iz firme TeleSign i dodaje: „Dolazim pet godina za redom i primećujem veliku promenu u preduzetničkom okruženju. Mislim da je trenutna klima veoma dobra za pokretanje sopstvenog biznisa“.

Stiven Koltai koji je takođe bio član žirija ubeđen je da razvijeno preduzetništvo nije ključno samo za ekonomiju, već i za politički mir i stabilniost.

„Preduzetništvo je najvažniji način za kreiranje poslova, a poslovi su važni za stabilan i miran život jedne zemlje, ali i celog sveta. Visoka stopa nezaposlenosti, pogotovo mladih, uvek ima loše posledice. Preduzetništvo je dobitna kombinacija svuda u svetu, a većina zemalja, kao ni Srbija, nema sredinu koja podržava preduzetnišvo i spremnost na rizik. Zato moramo da promovišemo preduzetništvo na sve načine“, zaključuje Stiven Koltai.